Kviseutbrudd eller “skin purging”?
Vi får i blant spørsmål fra kunder som har prøvd et nytt produkt eller en ny hudpleierutine som har resultert i et kviseutbrudd eller at huden føles verre enn da de startet. Da kan hende at det de har opplevd er overstimulering av huden, også kjent som “skin purging”. Så hvordan vet man om huden er overstimulert eller om man reagerer dårlig på produktene? I denne artikkelen forklarer jeg forskjellen på disse to, og hva du kan gjøre for å finne ut om et produkt passer huden din eller ikke.
Kviser vs overstimulering
Om du opplever å få røde partier og kløende nupper er det en stor sannsynlighet for at du reagerer negativt på din nye hudpleierutine. Det er mulig at du da reagerer på en eller flere av ingrediensene i produktene. Vi anbefaler at du stopper bruken og ser om det blir bedre for så å igjen innføre ett og ett produkt slik at du kan eliminere produktet du reagerer på.
Får du derimot mange små kviser på ulike steder i ansiktet, i tillegg til at ingrediensene i produktene er er cellefornyende (snegleslim, c-vitamin, AHA og BHA), så er huden din mest sannsynlig overstimulert. Ved overstimulering av huden tvinger ingrediensene urenhetene opp til overflaten og påskynder kviseprosessen, noe som resulterer i mange små og røde kviser. Denne prosessen kan vare i 4-8 uker, og får du fortsatt utbrudd og har rød og irritert hud etter denne perioden, dreier det seg mest sannsynlig om et annet hudproblem, og du anbefales å skifte ut et eller flere av de produktene du bruker. Det viktige er å ikke miste motet, for veien til sunn og vakker hud kan ta tid.
Ønsker du vår hjelp?
Har du et hudproblem du ønsker hjelp til, eller trenger du hjelp til å finne produkter som passer til din hud? Få en gratis personlig konsultasjon her av vår hudterapeut Michaela.
Skrevet av
Sanja
Grunnlegger av SkinSecret
Jeg startet SkinSecret for å kunne tilby kvinner og menn de beste og mest unike hudpleieprodukter fra Sør-Korea. Naturlig skjønnhet starter med sunn og naturlig flott hud, og mitt mål med SkinSecret er å få så mange som mulig til å se viktigheten av å ta vare på huden sin.